Een hybride motor combineert een conventionele benzinemotor met een elektromotor die meerdere functies vervult.
full hybrid
Samenstelling
1 verbrandingsmotor
Automatische multimode-versnellingsbak
1 zelfopladende tractiebatterij van 280 V
De batterij opladen
Je hoeft de auto niet aan te sluiten om deze op te laden, want de batterij laadt automatisch op tijdens het rijden. De energie voor het opladen wordt teruggewonnen tijdens het remmen en vertragen.
De elektromotor maakt 100% elektrisch rijden mogelijk en geeft de verbrandingsmotor de rest van de tijd een krachtige ondersteuning.
Ook zet de elektromotor de teruggewonnen energie om in elektriciteit om de tractiebatterij op te laden.
De multimode-versnellingsbak schakelt automatisch tussen drie verschillende manieren van rijden:
* In stadsverbruikcyclus
mild hybrid
Samenstelling
1 verbrandingsmotor
1 startmotor-alternator
1 zelfopladende batterij van 48 V voor gebruik onderweg
De batterij opladen
Je hoeft de auto niet aan te sluiten om deze op te laden, want de batterij laadt automatisch op tijdens het rijden. De energie voor het opladen wordt teruggewonnen tijdens het remmen en vertragen.
De verbrandingsmotor krijgt extra koppel van de startgenerator wanneer rijden het meest energie-intensief is, zoals bij het starten of accelereren.
Ook helpt de verbrandingsmotor bij het opladen van de tractiebatterij van 48 V.
Tot wel 10% minder brandstofverbruik in vergelijking met een gelijkwaardige benzinemotor.
Mild Hybrid
Samenstelling
1 verbrandingsmotor
1 startmotor-alternator
1 zelfopladende batterij
1 achterwielaandrijving
De batterij opladen
Je hoeft de auto niet aan te sluiten om deze op te laden, want de batterij laadt automatisch op tijdens het rijden. De energie voor het opladen wordt teruggewonnen tijdens het remmen en vertragen.
De verbrandingsmotor krijgt extra koppel van de startgenerator wanneer rijden het meest energie-intensief is, zoals bij het starten of accelereren.
Ook helpt de verbrandingsmotor bij het opladen van de tractiebatterij van 48 V.
4X4 Terrain Control biedt vijf verschillende manieren van rijden:
Verminder je brandstofverbruik en CO2-emissies tot 10% in vergelijking met een gelijkwaardige benzinemotor.
bi-fuel mild hybrid
Samenstelling
1 verbrandingsmotor
1 startmotor-alternator
1 zelfopladende batterij
1 LPG-tank naast de benzinetank
De batterij opladen
Je hoeft de auto niet aan te sluiten om deze op te laden, want de batterij laadt automatisch op tijdens het rijden. De energie voor het opladen wordt teruggewonnen tijdens het remmen en vertragen.
De auto start altijd in de benzinemodus en kan dan overschakelen naar de LPG-modus.
Deze omschakeling gebeurt automatisch of via een speciale knop.
De verbrandingsmotor krijgt extra koppel van de startgenerator wanneer rijden het meest energie-intensief is, zoals bij het starten of accelereren.
Ook helpt de verbrandingsmotor bij het opladen van de tractiebatterij van 48 V.
* de gemiddelde LPG-prijs in Europa op 5 mei 2025: 0,83 euro tegenover 1,47 euro voor benzine
bi-fuel mild hybrid
Samenstelling
1 verbrandingsmotor
1 startmotor-alternator
Automatische 6-versnellingsbak met dubbele koppeling
1 elektromotor met versnellingsbak met 2 versnellingen
1 LPG-tank naast de benzinetank
De batterij opladen
Je hoeft de auto niet aan te sluiten om deze op te laden, want de batterij laadt automatisch op tijdens het rijden. De energie voor het opladen wordt teruggewonnen tijdens het remmen en vertragen.
De elektromotor maakt 100% elektrisch rijden mogelijk en geeft de verbrandingsmotor de rest van de tijd een krachtige ondersteuning.
Ook zet de elektromotor de teruggewonnen energie om in elektriciteit om de tractiebatterij op te laden.
Er wordt automatisch geschakeld tussen de benzine- en LPG-modus of op verzoek via een speciale knop.
In de 4x4-uitvoering biedt een keuzeschakelaar voor de aandrijving, naast schakelflippers aan het stuur voor schakelen zonder koppeling, 5 modi:
* de gemiddelde LPG-prijs in Europa op 5 mei 2025: € 0,83 tegenover € 1,47 voor benzine
hybrid 155 | mild hybrid 140 | mild hybrid 130 4x4 | mild hybrid-G 140 | hybrid-G 150 4x4 | |
---|---|---|---|---|---|
Technologie | full hybrid | mild hybrid | mild hybrid | mild hybrid | mild hybrid |
Energie | Benzine + elektrisch | Benzine + elektrisch | Benzine + elektrisch | Benzine + LPG + elektrisch | Benzine + LPG + elektrisch |
100% elektrisch rijden | Ja, 80% volledig elektrisch rijden in de stad | Nee | Nee | Nee | Ja, 60% volledig elektrisch rijden in de stad |
Electric ondersteuning van de verbrandingsmotor | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Stop & Start | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Opladen tijdens het rijden | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Elektrisch starten | Ja | Nee | Nee |
Nee | Ja |
Besparingen qua verbruik/gebruik | Tot wel 40% 1 minder verbruik | Tot wel 10% 2 minder verbruik | Tot wel 10% 2 minder verbruik | Tot wel € 30 3 per volle tank | Tot wel 30% 2 lagere bedrijfskosten |
Tractievermogen | 1 t | 1,5 t | 1,5 t | 1,5 t | 1,5 t |
1 In de stadscyclus, in vergelijking met een gelijkwaardige benzinemotor en afhankelijk van de gebruiksomstandigheden van de auto en de rijstijl van de bestuurder.
2 In de gecombineerde cyclus, in vergelijking met een gelijkwaardige benzinemotor en afhankelijk van de gebruiksomstandigheden van de auto en de rijstijl van de bestuurder.
De tractiebatterij heeft 8 jaar of 160.000 km garantie voor hybridemotoren, en 3 jaar (onbeperkt aantal kilometers) garantie voor de batterijen van mild hybrid-motoren.
Ja. Afhankelijk van het gebruik is het rijbereik van een hybride auto groter dan die van een auto met verbrandingsmotor of een elektrische auto, omdat je de beschikking hebt over meerdere energiebronnen.
Met de mild hybrid 140-motor bedraagt het Bigster-rijbereik meer dan 780 km, meer dan 900 km met de hybrid 155 en zelfs meer dan 1400 km voor de mild hybrid-G 140 (cumulatief rijbereik met zowel LPG- als benzinetank).
Dit is een mild hybride systeem dat de verbrandingsmotor ondersteunt tijdens het starten en accelereren, waardoor het brandstofverbruik daalt en de prestaties verbeteren. Met deze motor is 100% elektrisch rijden niet mogelijk.
Deze technologie biedt een flexibeler en dynamischer rijgedrag en zorgt voor brandstofbesparing in vergelijking met een gelijkwaardige niet-elektrische benzinemotor.
Dat is een fluitje van een cent! Om de batterijen van hybride auto's (full of mild hybrid) op te laden, heb je geen speciale aansluitingen nodig. De batterijen laden tijdens het rijden automatisch op wanneer je afremt of vertraagt.