In de jaren 2000 veroverde de crossover echt de harten van automobilisten, zowel in Amerika als in Europa. Maar wat zijn de specifieke sterke punten die hem zo aantrekkelijk maken tegenover SUV's en andere 4x4's? Gordels vast, we gaan dit fenomeen van gemengde charme ontdekken.

WAT IS EEN CROSSOVER

Een korte les Engels. In de taal van Shakespeare betekent 'cross over' oversteken, Het iseen toepasselijke term om dit multisegmentvoertuig te benoemen, een kruising tussen een SUV en een berline of sedan die wereldwijd in de jaren tachtig verscheen.

 

Eerste verovering: Noord-Amerika

Het was voor het eerst in de Verenigde Staten en Canada dat het woord crossover werd gebruikt om deze mix van autotypes uit te drukken. De crossover is geen SUV, want hij is ontworpen op een berline-chassis. Dat betekent dat het chassis kleiner is dan dat van traditionele SUV's, ook wel 'lichte vrachtwagens' genoemd, zoals pick-ups. Daarom kozen Amerikanen in de jaren 2000 vaker voor de crossover, die compacter en zuiniger was dan de SUV. Zozeer zelfs dat in 2006 de verkoop van crossovers zelfs die van SUV's overtrof.

 

Ontstaan op het oude continent

Ondanks deze Noord-Amerikaanse rage lijkt het erop dat de eerste crossover niet aan de andere kant van de Atlantische Oceaan is geboren. In feite was een van zijn voorouders de Renault Colorale, een van de eerste eerste voertuigen die de vermenging van autotypes aandurfde en zelfs aanraadde. Met zijn kruising tussen een berline en een stationwagon, was het ook een geweldige touringauto. Maar het was pas in het eerste decennium van de 21e eeuw dat de crossover echt voet aan de grond kreeg in Europa, met modellen die betaalbaarder werden dankzij de interesse en investeringen van Europese fabrikanten in dit segment.

WAT ZIJN DE KENMERKEN VAN EEN CROSSOVER?

De crossover heeft van nature de kenmerken geërfd van de twee voertuigcategorieën waarop hij is geïnspireerd. Hij deelt zijn design met de berline, waardoor hij een uitstekende wegligging heeft, een lager brandstofverbruik en een relatief lage aankoopprijs. De SUV-trekken geven de crossover veel aanpassingsvermogen en kracht, waardoor het een veelzijdige auto is die met gemak op verschillende soorten ondergrond en in uiteenlopende omstandigheden kan worden bestuurd. En hoewel hij iets groter is dan een conventionele stadsauto, is hij toch zeer geschikt voor stadsritten dankzij zijn comfortabele rijpositie. De hogere zitpositie geeft de bestuurder een beter zicht op de weg. Dat is geen sinecure in het vaak drukke stadsverkeer.

WAT IS HET VERSCHIL TUSSEN EEN CROSSOVER, EEN 4x4 EN EEN SUV?

Aangezien crossovers, 4x4's en SUV's een aantal vergelijkbare kenmerken hebben, is het niet altijd eenvoudig om ze van elkaar te onderscheiden. Nu we de kwaliteiten van de crossover kennen, gaan we dieper in op de onderscheidende kenmerken van de SUV en 4x4, waarvan sommige hierboven al zijn genoemd.

 

De SUV

De Sport Utility Vehicle is gebouwd op een langer chassis dan de crossover, vergelijkbaar met dat van een lichte bestelwagen. Hij is zwaarder, iets minder wendbaar en iets duurder in verbruik en aanschaf dan een crossover. Sommige zijn uitgerust met vierwielaandrijving waardoor ze geschikt zijn voor terreinrijden en sommige hebben zelfs een aanzienlijke trekcapaciteit bij de grootste modellen. De SUV is echter nog steeds bedoeld voor de weg en niet voor kiezelwegen of zeer modderige paden.

 

De 4X4

De term 4x4 verwijst naar een terreinwagen die is uitgerust met permanente wielaandrijving, waarbij alle 4 de wielen worden aangedreven door de motor - dit staat bekend als 'vierwielaandrijving'. Het doel? De auto in staat stellen om op alle soorten ondergrond tekunnen rijden, ook offroad, en alle obstakels te  overwinnen. Hoewel sommige auto's zijn uitgerust met vierwielaandrijving, hebben echte 4x4's twee andere onderscheidende kenmerken: ze hebben twee assen - om de voorste wielas onafhankelijk van de achterste te laten bewegen - en twee versnellingsbakken (en hendels) - een lange en een korte (de korte versnellingsbak wordt gebruikt om het motorkoppel te verhogen zodat steile hellingen sneller en gemakkelijker kunnen worden beklommen).

WAAROM KIEZEN VOOR DE DACIA SANDERO STEPWAY CROSSOVER?

De Dacia Sandero Stepway crossover vertegenwoordigt echt het beste van twee werelden. En altijd voor een Dacia-prijs, want de Stepway-versie is al verkrijgbaar vanaf € 15.390*.

 

Een resoluut modern design

Enerzijds toont hij met zijn imposante silhouet, rechte en horizontale lijnen en grote bodemvrijheid duidelijk zijn stoere crossover-stijl, die onder alle weersomstandigheden moeiteloos vele wegtypes aankan.

 

Voorbeeldige binnenruimte

Aan de andere kant is de Sandero Stepway veelzijdig en royaal. Met een ruime bagageruimte dankzij de neerklapbare achterbank en ingenieuze draaibare dakdragers om vandaag een fiets en morgen een dakkoffer te dragen, biedt deze Dacia crossover je 100% comfortabele avonturen, of je nu alleen gaat, met z'n tweeën of met het hele gezin.

 

Een serene rijervaring

Als je met de Sandero Stepway de weg op gaat, profiteer je ook van ultramoderne multimediatechnologie dankzij Media Nav, Media Display en Media Control, en van perfecte veiligheid en essentiële rijhulp zoals automatisch remmen in noodsituaties, parkeerhulp met radar en achteruitrijcamera, dodehoekwaarschuwing en vertrekhulp op hellingen. 

 

*Aanbevolen catalogusprijs BTWi (zonder opties) geldig tot 31/01/2024.