DACIA, EEN HERBOREN MERK
Dacia is in 1966 opgericht in Roemenië met een duidelijk doel: moderne, betrouwbare en betaalbare auto's maken voor de inwoners van Roemenië. Dacia is vernoemd naar de naam die door de Romeinen werd gebruikt om te verwijzen naar de regio die we tegenwoordig kennen als Roemenië.
In 1999 nam Renault Dacia over wat een strategische verschuiving teweegbracht. Dacia werd hierdoor een merk van Groupe Renault en zo begon een nieuw tijdperk wat betreft kwaliteit.
LOGAN WERD IN 2004 GEÏNTRODUCEERD
De Logan die voor een ongeëvenaarde prijs van € 5000,- oorspronkelijk voor opkomende markten was ontwikkeld, is een moderne en robuuste gezinssedan en de renaissance van het merk. Dit was een revolutionaire ontwikkeling binnen de auto-industrie en de auto was razend populair, ook in West-Europa, waar de Logan in 2005 op de markt kwam.
SANDERO WERD IN 2008 GEÏNTRODUCEERD
Sandero was de tweede grote lancering van het merk Dacia. Dit is ook het bestverkochte model. Ruime afmetingen, een praktisch design, veelzijdigheid en een betaalbare prijs zijn slechts enkele kenmerken die de Sandero tot de bestverkochte auto in Europa maken.
DUSTER WERD IN 2010 GEÏNTRODUCEERD
Met de Duster doorbrak Dacia opnieuw stereotypen in de auto-industrie. De Duster is niet alleen de meest betaalbare SUV, maar ook een aantrekkelijke auto met echte offroad-capaciteiten. Het merk behaalde opnieuw commercieel succes.
2012
Na Somaca in Casablanca vanaf 2005, maakt de nieuwe fabriek in Tanger het mogelijk het Dacia-gamma nog uit te breiden, met allereerst de commercialisatie van LODGY, een gezinsmonovolume met 5 en 7 plaatsen, gevolgd door de ludospace DOKKER en de bestelwagen DOKKER VAN. Op het einde van het jaar wordt de tweede generatie van de familie LOGAN/SANDERO voorgesteld.
2017
In september 2017, na 7 jaar en meer dan 2 miljoen exemplaren, stelt Dacia de tweede generatie van zijn globetrotter DUSTER voor op het Autosalon van Frankfurt.
2021
Trouw aan zijn reputatie van ‘enfant terrible’ van de autosector start Dacia een nieuw hoofdstuk in zijn geschiedenis met de commercialisatie van SPRING in de loop van het jaar, het eerste 100% elektrische model van het merk. In het begin van het jaar wordt de derde generatie SANDERO gelanceerd.
HET SUCCES ZET ZICH VOORT
Tegenwoordig is het merk Dacia actief in 44 landen in Europa en het Middellandse Zeegebied en telt meer dan 7 miljoen klanten.
Het verhaal gaat verder met een aankomende revolutie: Spring, de kleine auto die elektrisch rijden voor iedereen bereikbaar maakt.
De filosofie van Dacia
Milieunormen