mobiliteit
1/7/2024
Wat zijn de voordelen van LPG?
Rijden met een voertuig op benzine-LPG biedt verschillende ecologische en economische voordelen. Voordat we deze in detail bespreken, laten we eerst herinneren wat LPG-brandstof is en hoe voertuigen die het gebruiken, werken.
Vloeibaar petroleumgas, beter bekend als LPG, is samengesteld uit twee lichte koolwaterstoffen: butaan (ongeveer 80%) en propaan (ongeveer 20%), afkomstig uit de raffinage van aardolie en de verwerking van aardgas.
Hoewel LPG vaker bekend is als brandstof voor warm water of verwarming, wordt het ook gebruikt als autobrandstof in de categorie van zogenaamde alternatieve brandstoffen. In dat geval spreken we van LPG-c, voor "LPG brandstof". Hoewel het minder vaak op de markt wordt aangeboden dan diesel of benzine, overtuigt LPG toch een groeiend aantal automobilisten, met 15 miljoen verkochte auto's in Europa en tussen de 20 en 30 miljoen wereldwijd.
Voertuigen die op LPG rijden, zijn bi-fuel, wat betekent dat ze twee soorten brandstoffen gebruiken. Ze zijn daarom uitgerust met twee tanks: één bevat LPG en de andere benzine of, minder vaak, diesel. De motor wordt opeenvolgend door elke tank gevoed. Bij het starten wordt altijd eerst de benzinetank aangesproken.
Het is dus juister om te spreken van benzine-LPG-voertuigen dan van LPG-voertuigen.
Goed om te weten:
Minder CO2-uitstoot
Tijdens de fasen waarin het LPG-tank gebruikt wordt, stoot een benzine-LPG-voertuig minder CO2 uit dan een voertuig dat op benzine rijdt.
Minder fijnstof en stikstofoxiden
Het fijnstof dat wordt veroorzaakt door de verbranding van brandstoffen heeft bewezen gevolgen voor de luchtkwaliteit. Een voertuig dat op LPG rijdt, stoot echter bijna geen fijnstof uit (ongeveer 10 keer minder dan een benzineauto). De balans op dit punt is ook beter dan die van een dieselauto met een roetfilter.
Stikstofoxide is een andere schadelijke vervuiler voor het milieu. Een LPG-motor stoot (minimaal) 13 keer minder stikstofoxide uit dan een dieselvoertuig.
De prijs aan de pomp van LPG-c is aanzienlijk lager dan die van benzine en diesel. Daardoor is het brandstofbudget van een automobilist die op LPG rijdt ongeveer 20 tot 30% lager dan dat van een automobilist met een "klassieke" verbrandingsauto.
Gebruiksgemak
Het gebruik van een auto die op LPG rijdt, is zeer eenvoudig. Het schakelen tussen benzine en LPG gebeurt handmatig door op de daarvoor bestemde schakelaar te drukken. Bij volgende herstarts wordt de geselecteerde modus automatisch hervat. Als de LPG-tank leeg is, schakelt het voertuig automatisch over naar 100% benzinemodus. Wat de onderhoudsfrequentie betreft, is deze identiek aan die van een benzineauto.
Grotere actieradius
Dankzij de combinatie van de twee tanks heeft een benzine-LPG-auto een grotere actieradius dan zijn 100% benzine-equivalent.
Minder aankoopsubsidies VS elektrische auto
Bifuel benzine-LPG voertuigen ontvangen over het algemeen minder aankoopsubsidies dan elektrische auto's, aangezien deze laatste tijdens het rijden helemaal geen CO2 uitstoten.
Het aantal uitgeruste stations
Er zijn minder stations die LPG leveren dan benzine-, dieselstations en oplaadpunten voor elektrische voertuigen. Maar er zijn er toch 33.000 in Europa en 55.000 wereldwijd. Aangezien het aantal benzine-LPG voertuigen toeneemt, zou het aantal stations met specifieke pompen de komende jaren logischerwijs moeten stijgen.
Goed om te weten: een benzine-LPG voertuig kan rijden met alleen de benzinetank. Geen paniek dus als de LPG-tank tijdens een rit leeg raakt en er geen station in de buurt is.
De aankoopprijs van het voertuig
Bij aankoop is een benzine-LPG voertuig over het algemeen iets duurder dan zijn benzine-equivalent. Maar de gebruiksbesparingen door de lagere brandstofkosten compenseren geleidelijk dit verschil.
Samenvatting
Gezien een betere ecologische balans, aanzienlijke besparingen op de brandstofprijs en een grotere actieradius, biedt rijden op LPG verschillende voordelen ten opzichte van 100% benzine- of dieselauto's. Deze aandrijving is dus een interessante optie in het kader van de ecologische transitie van de automobielsector, naast 100% elektrische en hybride aandrijvingen (lees hierover: "De voordelen van hybride voertuigen").