mobiliteit
18/6/2024
De verkoop van hybride wagens kent een groot succes in België maar ook in andere landen. Maar wat zijn de voor- en nadelen van dit type aandrijving?
Werking
Een hybride wagen is een auto die een brandstofmotor en een elektromotor combineert. Concreet heeft een hybride wagen:
Hiermee kan de wagen tijdens het rijden afwisselen tussen drie aandrijftypen: een 100% elektrische aandrijving, waarbij alleen de elektromotor wordt gebruikt om de wielen aan te drijven; een hybride aandrijving, waarbij de elektromotor ondersteuning biedt aan de brandstofmotor; en een klassieke 100% brandstofaandrijving, die alleen gebruikmaakt van de benzinemotor (of de dieselmotor, maar dieselhybrides zijn eerder zeldzaam en minder performant dan benzinehybrides).
De afwisseling tussen de mogelijke aandrijvingen wordt automatisch beheerd door een ingebouwd elektronisch systeem dat rekening houdt met het soort wegdek, de druk op het gaspedaal en ook het laadniveau van de batterij (die de elektrische energie opslaat).
Goed om te weten: lpg-voertuigen zijn geen hybride wagens omdat ze slechts één motor hebben. Dit type wagens heeft echter twee aparte tanks: een benzinetank en een lpg-tank (liquefied petroleum gas). We spreken dan van bi-fuelvoertuigen. Net zoals hybride wagens hebben lpg-voertuigen ook ecologische en economische troeven.
De hybrides die we op de automarkt het meest zien, zijn full hybrids en plug-in hybrids. Het grootste verschil tussen beide is de laadmethode.
Bij beide voertuigtypen wordt de batterij opgeladen tijdens vertragingen en zogenaamd 'regeneratief' remmen, waarbij kinetische energie wordt omgezet in elektrische energie. Het elektrisch laden gebeurt dus automatisch en zonder tussenkomst van de bestuurder tijdens het rijden.
Full hybrids gebruiken dus uitsluitend de twee laadmethoden hierboven omschreven. Om deze reden worden ze ook zelfopladende hybrides genoemd.
Bij een plug-inhybride is daarentegen ook een derde (handmatige) laadmethode mogelijk: de batterij kan namelijk opgeladen worden door aansluiting op een publieke laadpaal of een laadoplossing aan huis ('plug-in' heeft hier dus de betekenis van 'aansluiten van een elektrisch apparaat op een elektriciteitsbron').
Goed om te weten: er bestaat nog een ander type hybride voertuig, namelijk een mild hybrid of 'lichte hybride'. Bij lichte hybrides is de benzinemotor voortdurend in werking. Hij wordt door een elektrische startmotor-dynamo (of alternator) bijgestaan tijdens de meest energieverslindende fasen zoals starten en accelereren.
Het grootste verschil is dat een hybride drie aparte typen van aandrijving kan gebruiken (100% elektrisch, hybride, 100% brandstof) dankzij de combinatie van twee motoren (brandstofmotor en elektromotor).
Een elektrische wagen heeft slechts één motor en gebruikt dus alleen een elektrische aandrijving.
Vergeleken met een wagen met alleen een brandstofmotor
Vergeleken met een 100% elektrische wagen
Vergeleken met een wagen met alleen een brandstofmotor
Vergeleken met een 100% elektrische wagen
Beide motorisaties zijn het overwegen waard als je definitief wilt overstappen van een wagen met een brandstofmotor. Ze bieden elk, hoewel in verschillende mate, voordelen op ecologisch en economisch vlak
100% elektrisch is de meest ecologische keuze van de twee, maar een hybride biedt je een grote souplesse. Houd bij het maken van je keuze rekening met je gebruik, de afstanden die je vaak aflegt en je omgeving (stad, snelweg ...). Vraag zeker ook advies aan je verkoopadviseur. Onze Dacia-experts helpen je graag een oplossing kiezen die het beste aan je behoeften beantwoordt.
Een oplaadbare hybride (plug-inhybride) heeft een groter elektrisch rijbereik dan een niet-oplaadbare hybride. Maar net zoals bij een elektrisch voertuig moet je de batterij regelmatig opladen aan een publieke laadpaal of via een laadoplossing aan huis.
Een niet-oplaadbare / zelfopladende hybrid (full hybrid) is een praktische oplossing waarmee je volop van de voordelen van een hybride aandrijving geniet zonder laadbeurten te moeten plannen.
Goed om te weten: mild hybrids zijn minder voordelig dan een full hybrid of plug-inhybride omdat ze de benzinemotor voortdurend gebruiken, waardoor brandstofverbruik en CO2-uitstoot hoger liggen.
Het hybride aanbod van Dacia bestaat uit zelfopladende full hybrid-modellen. Ze bieden gemiddeld een rijbereik van 800 km en behoren tot de Crit’Air 1-categorie (milieuzones in Frankrijk). Zoals bij alle niet-oplaadbare hybrides laadt de batterij automatisch op tijdens het rijden, zonder tussenkomst van de bestuurder.
Hybride wagens hebben vele uiteenlopende voordelen: ze zijn ecologisch, zuinig, en bieden een groot rijcomfort.
In vergelijking met elektrische modellen zijn er enkele nadelen aan een hybride wagen (bijvoorbeeld minder premies bij aankoop, meer CO2-uitstoot) maar ze bieden je wel een groter rijbereik.
De aankoopprijs blijft gemiddeld hoger dan die van een wagen met een brandstofmotor (deze laatste is minder vervuilend dan vroeger dankzij recente technologische ontwikkelingen) maar een hybride wagen levert je dagelijks wel grote besparingen in gebruikskosten op.
Om de meest geschikte motorisatie voor jouw rijbehoeften te kiezen, is het een goed idee om alle voor- en nadelen van elke optie op te sommen. Houd daarnaast ook rekening met je budget en je dagelijkse gebruik.