Wat zijn de voor- en nadelen van hybride auto's?

22/5/2024

Dacia-hybrid

In 2023 steeg de verkoop van hybride auto's in Frankrijk met maar liefst 33%. Andere landen lieten vergelijkbare trends zien. Het is dan ook interessant eens te kijken naar wat nu zoal de voor- en nadelen zijn van dit type aandrijfsysteem.

Maar laten we eerst eens beschrijven hoe hybride auto's precies werken.

WAT ZIJN DE VOOR- EN NADELEN VAN HYBRIDE AUTO'S?

Wat is een hybride auto?

 

Hoe werkt het?

 

De term 'hybride auto' verwijst naar auto's die naast een verbrandingsmotor ook een elektromotor hebben. In wezen bestaat een hybride auto uit:

 

  • een interne verbrandingsmotor (meestal een benzinemotor),
 
  • een elektromotor
 
  • en een tractiebatterij.

 

Dankzij deze onderdelen kun je je auto op drie manieren aandrijven: 100% elektrisch, waarbij alleen de elektromotor de wielen aandrijft; hybride, waarbij de elektromotor de verbrandingsmotor ondersteunt en traditioneel, volledig op brandstof, waarbij je alleen op benzine rijdt (of diesel, hoewel de combinatie diesel-elektrisch niet veel voorkomt. Deze is namelijk minder zuinig dan de combinatie tussen benzine en elektrisch).

 

Het elektronische systeem in de auto schakelt automatisch tussen de verschillende aandrijfsystemen. Het houdt rekening met factoren als de ondergrond, de druk op het gaspedaal en het laadniveau van de batterij waarin de elektrische energie wordt opgeslagen.

 

FYI: Auto's die op LPG rijden zijn niet hybride, omdat ze maar één motor hebben. Deze motor wordt echter wel aangedreven door twee verschillende tanks. Een tank is voor benzine en de andere voor liquefied petroleum gas (LPG). Dit wordt ook wel het bi-fuel-systeem genoemd. Net als hybride auto's zijn LPG-auto's goed voor het milieu en je portemonnee.

 

Wat zijn de verschillen tussen een full hybrid en een plug-in hybrid?

 

De meestvoorkomende typen hybride auto's zijn full hybrids en plug-in hybrids. Het belangrijkste verschil zit hem in de manier van opladen.

 

Bij beide typen wordt de tractiebatterij dankzij remmen met energieterugwinning opgeladen als je vaart mindert, omdat kinetische energie wordt omgezet in elektrische energie. Dit betekent dat de batterij automatisch wordt opgeladen, zonder dat de bestuurder onderweg gegevens hoeft in te voeren.

 

Full hybrids worden volledig aangedreven met de eerder genoemde twee laadmethoden en worden dan ook 'zelfopladende hybrides' genoemd.

 

 

De batterij van plug-in hybrids moet worden opgeladen op een openbaar laadpunt of een laadstation bij je thuis (vandaar de benaming 'plug-in').

 

FYI: Een ander type hybride auto, de mild hybrid, werkt weer anders. Mild hybrid-auto's rijden op een benzinemotor die wordt ondersteund door een elektrische startmotor met alternator op momenten waarop de auto veel energie verbruikt, zoals tijdens het opstarten of versnellen.

 

Hoe verschillen hybride auto's van elektrische auto's?

 

Het grootste verschil zit hem in het aandrijfsysteem. Een hybride auto kan gebruikmaken van drie typen aandrijving (volledig elektrisch, hybride en volledig op de verbrandingsmotor) door middel van de combinatie van twee typen motoren (een verbrandings- en een elektromotor).

 

 

Ter vergelijking, een geheel elektrische auto heeft maar één motor en wordt volledig aangedreven door elektrische tractie.

 

De belangrijkste voordelen van hybride aandrijfsystemen

 

 

Vergeleken met auto's met alleen een verbrandingsmotor

 

  • Hybride auto's stoten geen CO2 uit als ze in de elektrische modus rijden en stoten in de hybride modus minder CO2 uit dan wanneer ze rijden op alleen de brandstofmotor*. Daarom zijn hybride aandrijfsystemen beter voor het milieu.
 
  • Als de auto alleen op elektrisch vermogen rijdt, ervaar je als bestuurder verschillende voordelen, zoals sneller optrekken, soepel sturen en geruisloos rijden.
 
  • Als je in de elektrische modus rijdt, wordt de verbrandingsmotor helemaal niet gebruikt en bij hybride rijden wordt er in mindere mate een beroep op gedaan dan bij benzine-auto's. In beide scenario's betekent dat dat de onderdelen langer meegaan. Daarnaast is het onderhouden van een elektromotor goedkoper dan een benzinemotor. Dat heeft te maken met het eenvoudige ontwerp.
 
  • Een hybride auto verbruikt tot 40% minder brandstof dan een auto met alleen een verbrandingsmotor. Dat betekent dat je minder vaak hoeft te tanken.
 
  • Voor hybride auto's gelden geen verkeersbeperkingen op momenten van veel vervuiling.
 
  • Als je een nieuwe hybride auto aanschaft, heb je mogelijk recht op subsidie. Koop je een occasion, dan kom je onder bepaalde voorwaarden mogelijk in aanmerking voor een overstapbonus.

 

* De nieuwste verbrandingsmotoren van Dacia zijn uitgerust met technologie die de uitstoot van vervuilende stoffen (diesel) en roetdeeltjes (benzine) vermindert. Deze zijn dus beduidend schoner dan de motoren van auto's die volledig op benzine rijden. Voor meer informatie raadpleeg je de pagina “Nieuwe benamingen voor nieuwe diesel- en bezinemotoren”.

 

Vergelijking met volledig elektrische auto's

 

  • Hybride auto's hebben dankzij de synergie tussen hun brandstof- en de elektromotor een groter rijbereik dan volledig elektrische auto's. Ook als de batterij van de elektromotor op is, blijft de auto gewoon doorrijden op benzine.
 
  • Automobilisten die gewend zijn aan diesel- of benzineauto's ervaren de overstap naar een zelfopladende hybride auto als erg gemakkelijk vergeleken met die naar een volledig elektrische auto, omdat ze de batterij niet zelf hoeven op te laden.

 

De belangrijkste nadelen van hybride aandrijfsystemen

 

 

Vergeleken met auto's met alleen een verbrandingsmotor

 

  • Gemiddeld licht de aankoopprijs van een hybride auto hoger dan een vergelijkbare auto die rijdt op benzine en een vergelijkbaar rijbereik heeft. (Het is wel zo dat je dit prijsverschil in de loop van de tijd terugverdient, omdat je bespaart op onderhouds- en brandstofkosten).
 
  • In sommige hybride modellen heb je beperkte ruimte, omdat de tractiebatterij zich in de bagageruimte bevindt. Het moet wel gezegd worden dat dit minder vaak voorkomt in nieuwe modellen. Neem bijvoorbeeld de nieuwe Jogger Hybrid. Daarin zit de batterij onder de bodem van de auto en neemt deze dus niet onnodig veel ruimte in.

 

Vergelijking met volledig elektrische auto's

 

  • Een elektrische auto stoot geen CO2 of roetdeeltjes uit. Deze voordelen gelden voor hybride auto's alleen tijdens elektrische aandrijving, die niet voortdurend actief is. Daarom zijn elektrische auto's milieuvriendelijker dan hun hybride tegenhangers.

 

  • Als je een nieuwe of gebruikte hybride auto koopt, kom je sinds februari 2024 niet meer in aanmerking voor de milieu-investeringsaftrek. De overstapbonus geldt niet meer voor nieuwe hybrides. Electric (Crit'Air 0) auto's komen nog wel in aanmerking voor deze twee subsidies.

HOE MAAK JE DE KEUZE TUSSEN EEN HYBRID EN EEN 100% ELECTRIC?

Deze twee opties zijn het overwegen waard als je wilt kiezen voor een alternatief voor de traditionele verbrandingsmotor. Beide hebben in bepaalde mate ecologische en economische voordelen.

 

De keuze voor elektrisch is de meest milieuvriendelijke optie van de twee. Hybride biedt daarnaast onomstotelijk de meeste flexibiliteit. Houd bij het maken van je keuze rekening met hoe je je auto gebruikt, welke afstanden je normaal gesproken rijdt, waar je vaak rijdt (in de stad, op de snelweg, enz.) en heel belangrijk: aarzel niet advies in te winnen bij een erkende dealer. De experts van Dacia helpen je bij het maken van de beste keuze!

WAT IS HET GROOTSTE VERSCHIL TUSSEN EEN FULL HYBRID EN EEN PLUG-IN HYBRID?

De plug-in hybrid genereert een groter elektrisch rijbereik dan een auto die je niet zelf kunt opladen. Echter, je moet de batterij, net als bij een volledig elektrische auto overigens, regelmatig opladen op een openbaar laadpunt of een laadstation bij je thuis.

Aan de andere kant is de niet-oplaadbare of de zelfoplaadbare hybride, ook wel full hybrid genoemd, een handige oplossing zonder gedoe. Bestuurders kunnen profiteren van de voordelen van een hybride aandrijfsysteem, zonder dat ze voortdurend moeten plannen wanneer ze het opladen.

 

FYI: Mild hybrid-auto's zijn afhankelijk van de benzinemotor en bieden daarom minder voordelen dan full hybrids en plug-in hybrids als het gaat om efficiënt brandstofverbruik en CO2-uitstoot.

DE VOORDELEN VAN DE HYBRIDE AUTO'S VAN DACIA

De hybrideserie van Dacia bestaat uit zelfopladende full hybrid-modellen. Gemiddeld hebben ze een rijbereik van 800 kilometer en zijn ze geclassificeerd als Crit’Air 1-auto's. Net als alle full hybrids laden ze zichzelf op als ze rijden, zonder dat je daar als bestuurder iets voor hoeft te doen.

 

Ontdek de hybride technologie en modellen van Dacia

SAMENGEVAT

Hybride auto's bieden meerdere voordelen voor het milieu, je portemonnee en je rijcomfort.

 

 

Vergeleken met elektrische modellen hebben hybrids ook nadelen (zoals minder subsidie en hogere CO2-uitstoot), maar hun rijbereik is groter.

 

 

Hoewel hybrids normaal gesproken duurder zijn dan auto's met een verbrandingsmotor (ondanks dat ze dankzij recente technologische ontwikkelingen minder vervuilen dan voorheen), kun je er in je dagelijks gebruik aanzienlijk mee besparen.

 

Bij de keuze voor een aandrijfsysteem weeg je de voor- en nadelen van elke optie af en houd je rekening met je budget en je rijbehoeften.

Meer informatie