1/7/2024
Wat zijn de voordelen van LPG?
Als je kiest voor de bi-fuel-uitvoering op benzine en LPG, profiteer je van een groot aantal voordelen voor je portemonnee en het milieu. Voordat we hier dieper op ingaan, willen we eerst uitleggen wat LPG-brandstof is en hoe auto's die daarop rijden, werken.
Liquefied Petroleum Gas, of LPG, bestaat uit twee koolwaterstoffen: butaan (ongeveer 80%) en propaan (ongeveer 20%). Deze zijn afkomstig van olieraffinage en de verwerking van aardgas.
LPG wordt normaal gesproken gebruikt in verwarmingsinstallaties en voor het opwarmen van water, maar het is ook een schoon alternatief voor brandstof in de vorm van gas. Hoewel het niet zo wijdverspreid verkrijgbaar is als benzine of diesel, wint LPG langzaamaan aan populariteit onder automobilisten met jaarlijks 15 miljoen verkochte auto's in Europa en tussen de 20 en de 30 miljoen wereldwijd.
LPG-auto's zijn bi-fuel. Dat betekent dat ze op twee brandstoffen kunnen rijden. In deze auto's zitten twee tanks. Een LPG-tank en een tank voor benzine of diesel, maar diesel wordt minder vaak gebruikt. De motor schakelt tussen de twee tanks op het moment waarop dat nodig is. Als de auto start, begint hij altijd met de benzinetank.
Daarom zou het logischer zijn dit soort auto's benzine-LPG-auto's te noemen dan alleen LPG-auto's.
Goed om te weten:
Minder CO2-uitstoot
Als ECO-G modellen op LPG rijden, stoten ze minder CO2 uit dan auto's die alleen op benzine rijden.
Minder roetdeeltjes en stikstofoxiden
Roetdeeltjes als gevolg van de verbranding van benzine kunnen de luchtkwaliteit aantasten. LPG-auto's produceren bijna geen (ongeveer tien keer zo weinig) roetdeeltjes vergeleken met benzineauto's. Ze hebben ook betere roetfilters dan dieselauto's.
Daarnaast stoten LPG-motoren minimaal 13 keer minder stikstof uit dan dieselmotoren en zijn ze dus een stuk beter voor het milieu.
LPG is aan de pomp aanzienlijk goedkoper dan benzine en diesel. Daarom zijn de brandstofkosten voor een automobilist die rijdt op LPG ongeveer 20 tot 30% lager dan voor een auto op benzine of diesel.
Gebruiksgemak
Een LPG-auto rijden is peanuts. Je kunt met de daarvoor bestemde schakelaar handmatig switchen tussen benzine en LPG. De geselecteerde keuze wordt automatisch gebruikt als je de auto opnieuw start. Als de LPG-tank bijna leeg is, schakelt de auto vanzelf over op benzine. Een LPG-auto moet net zo vaak worden onderhouden als een benzineauto.
Groter rijbereik
Met een benzine- en een LPG-tank heeft een ECO-G model een groter rijbereik dan een benzineauto.
Minder subsidies vergeleken met elektrische auto's
Voor een ECO-G model krijg je doorgaans minder subsidie dan voor een elektrische auto die geen CO2 uitstoot.
Beperkt aantal tankstations beschikbaar
Er zijn minder stations waarbij je terecht kunt voor LPG vergeleken met benzine of diesel, of zelfs een laadpaal. Toch zijn dat er nog altijd 33.000 in Europa en zo'n 55.000 wereldwijd. Nu het aantal auto's op twee brandstoffen toeneemt, zullen er de komende jaren ook meer stations komen met geschikte pompen.
Goed om te weten: Een ECO-G auto kan op alleen de benzinetank rijden. Er is dus niets aan de hand als onderweg je LPG-tank opeens leeg is en er geen pompstation in de buurt is.
De aankoopprijs
Een auto op twee brandstoffen kost normaal gesproken een beetje meer dan een gewone benzineauto. Het bedrag dat je op brandstof kunt besparen maakt dit op termijn echter wel de moeite waard.
Samengevat
Een LPG-auto is beter voor het milieu, je bent minder geld kwijt aan brandstof en hebt een groter rijbereik. Dat zijn interessante voordelen vergeleken met benzine- of dieselauto's. Dit type motor is naast elektrisch en hybride een aantrekkelijke keuze voor wie zich wil inzetten voor een groenere toekomst (meer informatie vind je op: 'De voordelen van hybride auto's').